Ніна Бічуя "Шпага Славка Беркути". Проблема особистості в сучасному світі

24. 03. 2020
Тема. Ніна Бічуя "Шпага Славка Беркути". Проблема особистості в сучасному світі

1.Висловіть свою думку. (Письмово)
Як епіграф уроку пов'язаний із твором "Шпага Славка Беркути"?
Особистість виховується Особистістю.
Доброта виховується Добротою.
Любов виховується Любов’ю.
Серце виховується Серцем.
Благородна людина виховується благородною Людиною.
Шалва Амонашвілі

2. Цікава інформація. (Усно)
     Художній світ Ніни Бічуї особливий, бо це духовний світ людини, де постійно ведеться боротьба між добром і злом, де творяться дива, які ніхто не помічає. Це світ дитинства.
     Відома літературознавець Тетяна Качак писала: «Шпага Славка Беркути» – зразковий приклад актуальності майстерно написаного художнього тексту. Що робить створений майже півстоліття тому текст цікавим сучасним підліткам? Думаю, актуальність роману зумовлюють три основні фактори: герої, проблематика і авторський стиль».



3. Проблеми, порушені у творі.          (Усно)
Проблема
1
Батьки і діти. Дорослішання дітей.
2
    Відсутність повноцінного спілкування з дорослими,
самотність підлітка.
3
Особистість і колектив, стосунки в  середовищі  дітей. Дружба.
4
Віра у свій талант. Підтримка. Самовдосконалення.
5
Відповідальність людини за свої вчинки.
6
Добро і зло. Жорстоке ставлення до людей, природи.
7
Призначення людини на землі.

4. Вправа «Займи позицію». (Письмово)
 - Яка проблема вас найбільше схвилювала? Чому? (Напиши висловлювання 5-6 реч.)
5. Інформація про композицію твору. (Усно)
Сюжетні лінії:
1. Життя кожного з чотирьох підлітків. 2. Дружба-протистояння Славка і Юлька. 3. Любовний трикутник Юлько – Лілі – Славко.
Дослідження:
- Яка подія лежить в основі сюжету повісті?
(Розповідь про те, як Юлько Ващук підставив Славка Беркуту і що довелося пережити  останньому).
Авторка не розповідає одразу про головну подію. Вона будує сюжет по-іншому.
- У чому ж особливість композиції твору: з якого сюжетного моменту починається повість і чому? Які позасюжетні елементи є у творі?
(Повість починається із розвитку дії, епізоду, який відбувся значно пізніше. Проте авторка не називає імен, і ця інтрига зберігається майже до розв’язки, яка відбулася на шкільному суді).
- Крім цього, щоб показати формування характерів героїв твору й таким чином умотивувати їхні вчинки, Ніна Бічуя вдається до розлогої розповіді про їхнє життя у розділі «Чотири портрети», де і  знайомить читачів із ними. Як називається ця частина сюжету? (Експозиція).
- Які ще особливості ви помітили, читаючи твір?
 (Щоб розкрити внутрішній світ Славка, письменниця в окремих розділах надає йому слово й пише від першої особи. Також у повісті є багато інших позасюжетних елементів, зокрема описів, діалогів, внутрішніх монологів).
Отже,  авторка психологічно вмотивовує поведінку своїх персонажів, а також зацікавлює читача, вдаючись до особливої композиції твору. Тому ми можемо вважати повість психологічною.

6. Дайте коротку відповідь на запитання. (Письмово)
- Які фактори впливають на розвиток особистості головних героїв повісті «Шпага Славка Беркути»?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

УРЗМ. Роботи учнів 8 класу.

Урок мовленнєвого розвитку. Написання фанфіків на основі повісті «Шпага Славка Беркути»